We are sorry,
this movie is not available
in your country
Movie no more available
More informations on FILM-DOCUMENTAIRE.FR and on VAD.CNC.FR

L'Héritage de la chouette - VI. Mathématique ou l’Empire des Signes


Chris Marker
Greece, France, 1989
Production : Attica Art Productions, FIT Productions, La Sept

26'
French
French


Synopsis


En 1987 et 1988, des États-Unis au Japon, de Géorgie au Cap-Vert, Chris Marker part à la rencontre d’historiens, de philosophes, d’hommes politiques, d’artistes. En prenant pour point de départ 13 mots de racine grecque, à travers lesquels il questionne les valeurs de la Grèce antique et son héritage au cours des siècles, Marker se penche sur les grands repères de notre monde contemporain. Expérience érudite et ludique, enivrante tout autant qu’instructive, "L’Héritage de la chouette" invente une autre manière de penser, de connaître, de réfléchir. Une œuvre pédagogique hors normes dont nous vous proposons 6 épisodes tout au long de l’été !

Avec le soutien du CNC - Images de la culture

Tënk's film review


Dans cet épisode, Marker s’amuse : il multiplie les bricolages vidéo, expérimentant des effets qui réapparaîtront dans ses films futurs ("Level 5"). C’est que les mathématiques sont ludiques et portent à l’invention. La Grèce antique a offert à l’humanité une terminologie qu’on utilise toujours (géométrie, algèbre, etc.) mais Michel Serres en profite pour aller plus loin et reformuler l’idéal scientifique : "Quelqu’un, au milieu du bruit de la bataille, s’est pris la tête dans les mains et dit "où pourrais-je penser tout seul ?" Inventant, pour pouvoir se sauver de ce bruit et de cette fureur, un espace absolument pur, utopique. L’utopie n’existe pas, disent les historiens ? Mais si, si, c’est précisément l’espace de la géométrie. Dans lequel tout ce qui est dit est absolument démontré, universellement accepté, fait cesser immédiatement non seulement le bruit mais la réalité, non seulement la réalité mais les enjeux de toute dispute. Comme s'ils avaient découvert, au milieu de la chamaille pérenne, un espace universel de paix."

Arnaud Lambert
Réalisateur

You like this movie, you want to share it for free with a loved one? You must first subscribe to be able to offer this film. If you are already a subscriber to Tënk, log in If you are not a subscriber yet, go to the subscription page to subscribe to the subscription of your choice

Your wish to offer this film has been taken into account. Your loved one will soon receive a mail informing him of your gift, as well as the procedure to be followed to be able to view it.

filmmaker

Chris Marker

Chris Marker was born in 1921 in Neuilly, France. He began studying philosophy, which was soon interrupted by the world conflict. After the war, he worked for Peuple et Culture, began writing for the magazine "Esprit" and directed his first films, including "Lettre de Sibérie", which made him more widely known. Writer, photographer, filmmaker and finally multimedia artist, Chris Marker is the author of a protean and innovative work. His taste for experimentation bursts out in "La Jetée" (1962), a short film of anticipation announcing his favorite themes: time, memory, the power of images. The same year, he shoots "Le Joli Mai", in the streets of Paris, in the spirit of direct cinema. The seventies were marked by committed films, the most famous of which, "Le fond de l'air est rouge" (1977), was a review of the movements of the sixties all around the world. In this political furrow, he explored the links between individual memory and history in "Sans soleil" (1982) and then in posthumous tributes such as "Le Tombeau d'Alexandre" (1993). In the 1990s, most often in collaboration with the Centre Pompidou in Paris, he designed several installations that explored the boundaries between the real and the imaginary. He died in Paris in the summer of 2012, making him a reference point for contemporary filmmakers.

Other films in the collection: Interviews