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The Loneliness of a Long-Distance Singer


Chris Marker
France, 1974
Production : Seuil Audiovisuel Production

60'
French


Synopsis


In February 1974, Yves Montand decides to sing at the Olympia for Chilean refugees in France. He has not performed live since 1968 and has only twelve days to get ready. Montand moves to his home in Auteuil with his pianist and 30-year-old sidekick, Bob Castella.

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Tënk's film review


The long-distance run, which ranged from the singer getting into shape to the unique show given in 1973 in support of the thousands of Chileans in exile, was more akin to a middle-distance race, for which the pressure was increasing.
From the very first session with Bobby, the pianist's accomplice and punching bag, where the show is set up to the curtain fall, the film bears witness to a Montand who is a great show organiser, without bypassing the scenes revealing the artist's flaws.
Montand, protean, travels through the film: crooner, astonishing, loud-mouthed, sensual, provocative, lucid defender of just causes, contradictory...
Chris Marker reveals a portrait of a man, a long-distance runner.

François Waledisch
Ingénieur du son

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filmmaker

Chris Marker

Chris Marker nait en 1921 à Neuilly. Il débute des études de philosophie, vite interrompues par le conflit mondial. Après guerre, il travaille au sein de Peuple et culture, commence à écrire pour la revue "Esprit" et à réaliser ses premiers films dont "Lettre de Sibérie" qui le fit plus largement connaître. Écrivain, photographe, cinéaste et finalement artiste multimédia, Chris Marker est l'auteur d'une œuvre protéiforme et novatrice. Son goût pour l'expérimentation éclate dans "La Jetée" (1962), court-métrage d'anticipation annonçant ses thématiques de prédilection : le temps, la mémoire, la puissance des images. La même année, il tourne "Le Joli Mai", dans les rues de Paris, dans l'esprit du cinéma direct. La décennie 70 est marquée par des films engagés dont le plus célèbre, "Le fond de l'air est rouge" (1977), dresse un bilan des luttes des sixties tout autour de la planète. Dans ce sillon politique, il explore les liens entre mémoire individuelle et histoire dans "Sans soleil" (1982) puis dans des hommages posthumes comme "Le Tombeau d'Alexandre" (1993). Dans les années 1990, le plus souvent en collaboration avec le Centre Pompidou de Paris, il conçoit plusieurs installations qui explorent les frontières entre réel et imaginaire. Il s'éteint à Paris à l'été 2012, faisant figure de référence pour les cinéastes contemporains.

Other films in the collection: Music