Your order has been taken into account, you can watch La Métamorphose d'Agnès Sorel for a duration of 48 hours from the date of your payment.

Do you want to rent this movie in VOD?

Payment mode





Do you want to rent this movie in VOD?

You must first subscribe to a subscription to rent a video. If you are already subscribed to Tënk, please log in. If you are not yet a subscriber, go to the subscription page to subscribe to the form of your choice.

We are sorry,
this movie is not available
in your country
This movie is no longer available on subscription
Get it in vod


Rent this movie
48h for 2€

La Métamorphose d'Agnès Sorel


Frédérique Menant
France, 2009
Production : Scénario au long court, Frédérique Menant
6'
French


Synopsis


Février 2009. En préparation à l’atelier "Portraits sonores", Frédérique Menant et ses camarades visitent le Palais Jacques Cœur, à Bourges. À partir d’un élément qui les aura inspiré lors de cette visite, ils devront réaliser un film de 5 minutes dont l’écriture devra partir du son, un film qui doit produire de l’écoute. Agnès Sorel, maîtresse de Charles VII, amie de Jacques Cœur, attise la curiosité de la réalisatrice. Comment faire émerger, du silence du passé, la présence d’un si lointain personnage ?

Avec le soutien de la Sacem

Tënk's film review


Ce film, issu d’une formation initiée dans le cadre du Festival International des Scénaristes en mars 2009, dirigé par moi-même, fait partie d’une série développée autour d’un lieu : le Palais Jacques Cœur de Bourges. 
Le projet se proposait de comprendre comment, au cinéma, le film s'éprouve de manière globale, et comment la conscience d’écoute alors disparaît. La réponse proposée fut l’abandon du synchronisme, en construisant le son avant l’image. Dans ce renversement de procédure, Frédérique Menant a choisi l'usage de la voix-off.
Produire une voix-off est un exercice qui doit interroger son mode d’écriture, entre littérature et oralité. Ici, la difficulté de faire interpréter par la réalisatrice non comédienne son écrit littéraire, nous invita à mettre en scène sa voix dans la cathédrale de Bourges, demandant à la lectrice d'abandonner son texte pour tenter de le raconter. 
Ce film obtint une mention du jury aux Écrans documentaires d’Arcueil en 2009.

Daniel Deshays
Ingénieur du son


Ce qu'ils regardent, ça nous regarde tous
Le Conseil Supérieur de l'Audiovisuel appelle l'attention de tous sur les effets de certains programmes sur le jeune public.
Plus d'informations

You like this movie, you want to share it for free with a loved one? You must first subscribe to be able to offer this film. If you are already a subscriber to Tënk, log in If you are not a subscriber yet, go to the subscription page to subscribe to the subscription of your choice

Your wish to offer this film has been taken into account. Your loved one will soon receive a mail informing him of your gift, as well as the procedure to be followed to be able to view it.

filmmaker

Frédérique Menant

After studying anthropology with the research group Matières-à-Penser, Frédérique Menant turned to documentary filmmaking and trained in directing at Poitiers University and then in residence at Lussas. She worked on numerous television documentaries and made her first film “Kreol” in 2009 with the Cape Verdean musician and poet Mario Lucio Sousa. “La Métamorphose d’Agnès Sorel”, made during a workshop with Daniel Deshays, opened the door to a more poetic cinema. She started using analogue film and joined the Etna, and then the Abominable, two artists’ labs where she made several short movies including “Mue(s)”, which won an award at the Paris Festival for Different and Experimental Cinema in 2015. Her work mostly focuses on the theme of absence and loss as well as on what is transformed, in itself, in the wave of life that washes over us.

Other films in the collection: Listen